fredag den 8. april 2011

Tomaterne

Mine tomater løb næsten fra mig. Det skyldes, at jeg har gang i alt for mange ting på engang. Både i forhaven og i baghaven, men jeg skal altså være færdig med at flytte de træer og buske, som nu skal flyttes inden safterne for alvor stiger, og inden 1. maj. Jeg mangler stadig, at flytte tre taks, en pil og en  vinget benved - hvis den kan flyttes? Desuden fik jeg i går 34 buxbom på 60 cm hjem, som jeg også skal have i jorden. Jeg har podekviste til mit æbletræ, som jeg også skal lege med en af dagene.
Jeg ville have haft plantet mine buxbom i dag, men det stormer en halv pelikan derude, og planterne vil bare vælte rundt, hvis jeg gik i gang. Nej, det må vente til i morgen, når vi har  været nede og hilse på hvalpen. Desuden er ruderne for gud ved hvilken gang blæst ud af mit drivhus. Spørg mig lige, om jeg er træt af det SKRIG!! I stedet gik jeg som sagt i gang med mine tomater, som var ved at rende fra mig.


Jeg fik en del dejlige tomatfrø forærende af Lone fra Lones haveliv som jeg fik sået. Jeg fik også sået mange andre ting, som desværre gik til, i tiden omkring min gamle Namba's død, hvor jeg ikke kunne tage mig sammen. Men tomaterne har klaret sig, og i dag blev de pottet om og bundet op.


Tomaterne, ni forskellige slags fik vindueskarmens bedste plads med udsigt udover dammen og haven. Desuden fandt jeg i gemmerne fire frø af agurker, som jeg også fik sået i dag. Jeg nyder, når tiden kommer, at jeg bare kan gå ned i drivhuset - hvis det da ikke er blæst omkuld inden da - og plukke løs til ganen.

9 kommentarer:

  1. Tomaterne skal nok klare sig. De kan heldigvis plantes dybere, uden at det betyder noget. Jeg har først lige så mine, men det er fordi det er frilandstomater.
    Jeg har også alt for mange jern i ilden. Sådan er det vist med entusiastiske haveejere på denne årstid ;-)

    SvarSlet
  2. Du lyder godt nok til at have mange bolde i luften, alle de gode ideer fra vinterens løb skal søsættes. Kender det godt.
    Mon ikke du får ekstra energi når du tænker på den lille dejlige hvalp der snart flytter ind. God arbejdslyst, jeg tror på dig. Gid at blæsten er væk imorgen.

    SvarSlet
  3. Når det der sker hos mig, for det gør det næsten hver tå, planter jeg dem i en mælkekarton. Lidt jord i bunden, ned med planten og så fylder jeg jord op til de sidste 4 blade. Pludselig har jeg en fin tomatplante som ikke knækker :O)

    SvarSlet
  4. Ja blæs på blæsten. Den blæser jo væk! ;)
    Mit drivhus har også været hullet efter denne vinter. Det må du se at få fixet. Jeg kan anbefale en glarmester. De koster ikke alverden. Han kan gå det efter med silokonelim.

    Jeg var ude i pelikanen. Det kan du læse om her, hvis du har lyst:
    http://denhelbredendehave.blogspot.com/2011/04/i-rosens-navn.html

    SvarSlet
  5. .....det kan løbe løbsk for en hver Madam Bæk....men tror du har styr på planterne alligevel :0)

    Rigtig god week-end

    SvarSlet
  6. Det kan da kun blive et stort udbytte af de tomater, når de nu får den udsigt at vokse op til! Luksus-tomater.
    Når min mand ellers vågner ( natarbejder) skal jeg liiiige vise ham de fine rive-net ( eller rio-net?) stativer, for han kan nemlig svejse, og jeg har LÆNGE plaget ham om at lave sådanne nogle... Nu kan han jo se, hvor fint det bliver!

    SvarSlet
  7. Spændende - hvilke sorter har du sået?

    SvarSlet
  8. Kære Staudefeen.

    De sorter, som jeg har sået er:

    Brown Berry
    Yellow Pearl
    Cherry Sweet 150
    Dansk Export
    Oxheart
    Golden Medal Cherry
    Golden Sunrice
    Tiny Tim
    Black Plum
    Black Cerry
    Mango
    En ukendt bøf tomat.

    Jeg skrev her i indlægget, at det var 9 sorter, men kan ved nærmere tælling se, at det er 12 sorter.

    SvarSlet
  9. Ih, det lyder spændende :-) Jeg er jo vild med specielle tomatsorter. Black Plum og Black Cherry er vist de eneste to, jeg har prøvet af ovennævnte (se evt. mit tomatindlæg på min blog).

    Mango lyder spændende :-)

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.