mandag den 4. april 2011

Det nordlige surbundsbed

Billederne her under blev taget i sommer, hvor bedet var umuligt, at komme ind i og luge ukrudt. Det har jeg længe ønsket, at få gjort noget ved. I dag blev det dagen, hvor jeg gik i gang. Det skulle være nu, da jeg skulle have flyttet min røde Acer "Bloodgood" Træet stod der, hvor jeg ville have en sti ind i bedet, og flytningen skulle ske inden saftstigningen kom i træet. 





Jeg sled hele eftermiddagen, med at få gravet min store hængepil op, da den stod, hvor min Acer nu står. Pilen har jeg midlertidig sat i en stor  krukke, da jeg ikke lige ved, hvor den skal hen.


En Rhododendron er fjernet helt, og en anden er flyttet til nyt sted i bedet. Astilbe, Bregner og clematis er ligeledes blevet flyttet rundt. Jeg har dog stadig tre kasser med den lille og eftersigende lidt sjældne krybebregne Penna Marina, som jeg skal have plantet ud i bedet.



Jeg er nået ca. halvejs igennem, og har det tungeste arbejde bag mig.





På billedet her over kan man fornemme, hvor stien skal være. I bedet vil bunden blive helt lukket med forskellige bregner, hosta og astilbe. På stien vil jeg i første omgang lægge flis på, da jeg er lidt under tidspres, på grund af at vi skal have ny hvalp om en måned. Senere hen vil jeg nok lægge min drømmesti med marksten, men ikke nu.

I morgen tager jeg til Sverige op i campingvognen for at lade lidt op. Når først hvalpen kommer hjem, har jeg ikke mulighed for, at tage til Sverige det næste halve år, da hans vaccinationer først er gyldig efter et halvt år, hvor der skal tages en kontrolerende blodprøve for rabis (tror jeg det var) antistoffer. Sverige skal derfor nydes nu, mens jeg kan. Campingvognen er et godt sted at slappe af efter en hård omgang havearbejde. Desuden har jeg slet ikke haft tid til, at fået taget hul på sidste nummer af Alt om haven og Haven, da jeg ganske enkelt er for træt om aften.

12 kommentarer:

  1. Ale "rewolucję" zrobiłaś w ogrodzie. Nie boisz się, że jakaś roślina może tego nie przeżyć, oczywiscie nie życze Ci tego. Pozdrawiam

    SvarSlet
  2. Sikke du da knokler, men det skal nok blive godt! Nyd nu fridagene i Sverige. :o)

    SvarSlet
  3. Du är verkligen värd lite avkoppling efter detta stora arbete i trädgården. Det blir jättefint med en stig där! Bra jobbat!
    Vad spännande med en liten hund!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlet
  4. Et forsinket tillykke med fødselsdagen herfra! Og nyd dagene i campingvognen, for du har da knoklet hårdt med det bed. Det er vel typisk havefolk - vi flytter om og lægger nye planer...

    SvarSlet
  5. Sikke et arbejde men det skal nok blive godt ;)
    Nyd nu fridagene i Sverige..Håber i får godt vejr :)

    SvarSlet
  6. Kære skønne madam:o)

    Jeg blev simpelthen så glad på dine vegne, da jeg læste, at du skal have en lille schæferhvalp om snart. Det er bare SÅ godt for dig:o) Og Namba logrer i sin hundehimmel ved tanken om, at mor snart bliver rigtig rigtig glad igen.

    Sikke da du har knoklet i haven, pigebarn. Håber du får koblet totalt af oppe i det smukke Sverige og får hvilet de trætte havemuskler og ladet mentalt op. Sådan en omgang egenomsorg kan gøre underværker og virkelig lade batterierne op.

    Mon skillaerne er begyndt at danne skønne blå tæpper i de svenske græsplæner? På Øland, hvor vi var ved denne tid, for to år siden, var jeg fuldstændig forelsket i disse blå græsplæner, der bare fandtes overalt. Det var de rene postkortmotiver. Og så med de søde røde træhuse som baggrund, var det ren balsam for sjælen. Jeg elsker også svenskernes påskepynt udendørs i form af fjer og æg, der er hængt op ved indkørsler, i haver etc etc. Det er totalt charmerende. Jo, der er nu "noget" over Sverige:o)

    Nyd dit campingophold i fulde drag og et varmt tillykke med den snarlige familieforøgelse.

    Regnvejrshilsner fra Klisterkanalen

    SvarSlet
  7. Ja, det kan godt være lidt hårdt, at få gravet planter op, men skønt, når det er gjort :-)

    Nyd fridagene.

    SvarSlet
  8. PS: Stort, varmt og hjerteligt tillykke med fødselsdagen; Madam Bæk. Håber du havde en fantasisk dag og blev godt og grundigt forkælet.
    Dejligt, at din mand kender sin kvindes behov. Grønne gaver er da pragtfulde:o)

    Forsinket fødselsdagsknus fra TANTEN

    SvarSlet
  9. Hej Madam Bæk,
    Så er vi TO smarte :) Jeg hylder det princip at der ikke er grund til at købe noget dyrt, hvis man kan lave det selv - næsten lige så godt :)
    Og så er det jo ovenikøbet sjovt at eksperimentere.

    Jeg har faktisk alvorligt overvejet et svejsekursus - hvad kunne det dog ikke blive til :)
    Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af dine stativer

    SvarSlet
  10. Kære Lene.

    Jeg skal taget et billed af mine stativer, når jeg igen er på dansk jord, og lægge den ud her på bloggen.

    SvarSlet
  11. God fornøjelse i det skønne Sverige, du har da virkelig fortjent at slappe lidt af, efter alt det slæberi med at ommøblere hele haven :-)

    SvarSlet
  12. Hold da helt op hvor har du haft travlt :-) og hvor ser det godt ud :-)

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.