søndag den 13. februar 2011

Clematis grupper.

Jeg kan forstå på kommentarerne i mit forrige indlæg, at der er stor tvivl om, hvilken gruppe de forskellige clematis høre til. Desuden er der stor tvivl om, hvornår beskæringen skal foretages.

Gruppe 1 har deres hovedblomstring i april - maj. Denne gruppe skal ikke beskæres, men kan beskæres efter blomstringen i juni - juli måned. Til den gruppe høre alpina, macropetala og montana clematis.

Clematis macropetala Alborosea
Clematis montana Mayleen

Alpina Constance

Clematis macropetala Jan Lindmark
Clematis chiisanensis Pionty

Gruppe 2 clematis har deres hovedblomstring i mat - juni måned, og  få en efterblomstring i august - september måned men med færre blomster. Beskæring ar gr. 2 clematis finder sted med års mellemrum, hvor man klipper ned til 1 1½ meter. Det er i gr. 2 at man finder de storblomstrende clematis.

Akaishi

Countess of Lovelace

Miss Bateman

The president

Crystal Fountain Fairy Blue


Gruppe 3 clematis blomstre fra juli - september. Denne gruppe beskæres helt ned til jorden i februar - marts. I denne gruppe clematis findes viticella og Jackmanii sorterne samt staudeclematiserne recta, integrifolia og deres varianter.


Viticella Alba Luxurian

Connata

Comtesse de Bouchaud

Ville de Lyon

Jeg kan varmt anbefale, at man besøger clematisdanmarks hjemmeside, Tag også gerne et kig på Clematis on  the Web og bliv overrasket over, hvor mange forskellige clemaatis der findes. Den ene skønnere end den anden.

Desuden vil jeg varmt anbefale Flemming Hansens bog om clematis. Hvad der ikke står i denne bog om clematis, er ikke værd af vide.


7 kommentarer:

  1. Kære K
    Jeg tror godt at jeg ved hvad du er kommet til at lave. Du har skrevet en tekst under et billede og lavet en ny linie og der er du så fortsat med at sætte alle de andre billeder ind. Derfor den aflange rubrik med alle clematis i... Du kan godt lave det om, men det bliver lidt bøvlet, så jeg ville også acceptere det som du gør;-)
    Godt at du siger det om beskæringen nu, det har jeg ikke fået ført ind i kalenderen og de fleste af mine er også fra ClematisDanmark.
    kh Lone.g

    SvarSlet
  2. Hej
    SKønne billeder af clematis i alle afskygninger..Jeg har ikke så meget held med mine clematis men vil da kaste mig over bogen som du anbefaler for resultatet kan da kun blive godt ;)
    Mange hilsener Karina

    SvarSlet
  3. Sikken en dejlig blog i har, som jeg også bliver nød til at læse fast:-)
    Tak for hilsen.
    Clematis de fylder ikke meget, mon ikke jeg får plads til et par stykker mere?

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig med Lea om at din blog er man nødt til at læse fast :-)
    Har selv lige købt ny clematis fordi den gamle var fuld af gamle grene. Sælgeren, der åbenbart var clematisstorfan havde haft mange problemer med sine nye clematis. Dette gjorde mig en kende nervøs, men da min clematis ca. er 50 cm høj tror jeg ikke, at den lige nu behøver den store klipning ;-)))
    Gad godt lige være så havekyndig som dig.
    Varme hilsener fra Laura :-)

    SvarSlet
  5. Kære Madame!
    Sikke en skøn blog, du har, og sikke nogle smukke clematisbilleder! Er de planter fra din egen have?
    Jeg elsker clematis; men jeg er ikke ret god til dem - måske fordi de planter, jeg køber, ofte kommer til at stå for længe i deres købepotter, før de bliver plantet ud i haven for i øvrigt ofte at blive ædt af mus og rådyr.
    Sidste efterår købte jeg imidlertid nye igen (c. montana rubens og c. Perle d'Azur bl.a.) og plantede dem i nogle store potter for at have dem i fred for musene i det mindste); men jeg fik dem ikke ind i mit Tehus, inden vinteren satte ind, så potterne har stået eller rettere sagt ligget på siden, så vandet kunne løbe af, da sneen smeltede. Tror du, at de har kunnet tåle det? Det ville jo være ærgerligt, hvis de også går ud, selv om jeg bestræber mig på ikke at ærgre mig over den slags. Jeg lider nemlig lige som dig af en kronisk sygdom med mange smerter og abnorm træthed (kronisk rygmarvsbetændelse)
    så somme tider går tingene til for mig. Men det er nu engang betingelserne for at jeg kan have have, og den kan jeg under ingen omstndigheder undvære. Det er ikke nok blot at dyrke armchair gardening eller at sætte andre i gang. Man skal selv have jord under neglene, om det så kun er i det små.
    Det er en spændende blog, du har, og jeg glæder mig til at komme tilbage og studere mere.
    Happy gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  6. Hej Madadam Bæk
    Jeg glæder mig til at høre nærmere om de "skæve eksistenser.
    Nej, jeg har ingen foredrag i denne tid i det omtalte område.
    Du skal være velkommen til at låne af mine billeder.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
  7. Kære Jytte

    Velkommen til min blog, og det glæder mig at du kan lide den.

    De billeder, hvor intet andet er anført er fra mig egen have og taget af mig.

    Med hensyn til dine pottede clematis, synes jeg lige du skal vent og se. Jeg selv har ikke set skud på de clematis, som jeg har i krukker nede i drivhuset endnu. Har de ikke haft stående vand i potterne, tror jeg nok, at de skal klare sig. Det er som regel ikke kulden der tager livet af de hårdføre planter, men stående vand i potterne, der får rødderne til at rådne.

    Montana Rubens er en af dem, der blomstre tidligt gruppe 1 og Perle d'Azur er en sent blomstrende clematis gruppe 3.

    Jeg er ked af, at høre at du også er ramt af uhelbredligt sygdom. Det glæder mig meget, at høre, at du lige som jeg har fundet glæden ved haven. Jeg har tudet af træthed og smerter, men har ikke givet op. Det er kun mine anfald der kunne ligge mig på langs.

    Kære Jytte, ha' en dejlig dag og husk at

    Viljen til at ville - avler evnen til at kunne.

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.