lørdag den 7. maj 2011

Gruppe 1 clematis blomstre nu og bronzeblad er frosset

Nu er gruppe 1 clematisserne i gang med deres blomstring. Herunder er det en af mine ynglinge Alpina Constance, som er fremavlet i England af Kathleen Goodman. Blomsten måler ca 4 til 5 centimeter fuld udsprunget, og blomster så meget, at planten er helt dækket af pink blomster, når planten er på sit højeste.


Chiisanensis Pointy er en anden skøn clematis der står i blomst lige nu ude i haven. Den stammer fra 1990 og er fremdyrket i Sverige af Magnus Johnson. Blomsten bliver 4,5 til 5 centimeter lang og ca 1½ centimeter bred. Jeg holder meget af den på grund af dens sarte lysegule farve med de fine rødlilla pletter på ydre siden. Den er rigtig flot med en rødbladet staude omkring roden.


Jeg fik den her nedenstående plante som skulle være en gul lærkespore?? Mig bekendt ser lærkesporen ikke sådan ud?? Hvis det ikke er en lærkespore, hvad er det så jeg har fået??


 Vi havde frost her forleden dag. Det fik mine bronnzeblad til at falde sammen. Er der nogle der ved om de kommer sig igen i år??


 Til de interesserede er der nyt på hundebloggen.

7 kommentarer:

  1. Det er smukke clematis du har :-)

    Jeg tror, at det er en skovvalmue, du har fået. Der skal godt nok en god fantasi til at se, at det er en gul lærkespore - ikke engang farven passer!

    SvarSlet
  2. uh......hvor er det skønt når klematis floret starter :0) - de er smukke.

    Din lærkespore er helt sikkert en valmue.......måske en sibirisk valmue:0)

    SvarSlet
  3. Den orange blomst er en valmuesøster som du også kan se hos mig (http://www.linebloch.dk/blog/tag/valmues%C3%B8ster/). Den findes også i en gul variant - og er ikke en valmue, men ligner så meget at den har det navn den har.

    SvarSlet
  4. Piękne clematisy, pozdrawiam.

    SvarSlet
  5. Sikke smukke clematis - jeg kan godt forstå, du er vild med dem.

    Ja, bronzebladene - de klappede også totalt sammen her hos os - øv, havde ellers lige tænkt, at jeg skulle have dem med til plantemarkedet her i weekenden.

    De kan klippes ned, og så skyder de igen senere.

    SvarSlet
  6. Skønne clematis du har :-) Valmuesøsteren har også en skøn farve.

    SvarSlet
  7. Kære Madam Bæk.

    Smukke blomster du viser :-)

    Jeg så at du havde skrevet en kommentar på bloggen : Länninge, om at du ikke kan se programmet Trädgårdstoppen... Du må endelig ikke snyde dig selv for den tv-oplevelse og kan ganske gratis se det computeren. Søg på Tv8 Play og vupti, der ligger 8 afsnit, du skal nå at se inden det næste på søndag.(Det lille hunde-barn vil garanteret gerne se med)

    God fornøjelse.
    Kh Lone

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.