søndag den 2. oktober 2011

Goslar

Da vi forlod alperne tog vi igen op til Harzen, hvor vi tog tilbage t campingpladsen Göttingerode ved Bad Harzburg. Inden da havde vi snakket om, hvad vi ville se i Harzen. Preben har aldrig været i Harzen udover den overnatning vi havde på vejen ned, men jeg har rejst en del rundt i Harzen som ung. Det gjorde, at jeg gerne ville vise ham nogle af de steder, som betød meget for mig den gang.

En af stederne var den 1000 år gamle og meget smukke by Goslar.

Den gamle kejserstad er blandt andet kendt for de over 1000 smukke bindingsværkshuse.

Et af de mest beundrede bygninger er nok det smukke lavshus fra 1494 på torvet, der i dag fungere som hotel.

På et af huset hjørner sidder guldrengen, som er symbol på Goslars lykke.

Marktkirken som stammer fra det 11 - 12 århundrede er også et besøg værd. Man oplever en ro, når man besøger kirken. De siges, at man kan komme op i selve kirketårnet, hvorfra der skulle være en fantastisk udsigt udover Harzen.

I flere af de gamle huse kan man se århundrede gammel håndværk udstillet såsom glas- kniplinge-, og træskærerarbejde.

Herunder er nogle eksempler på deres noget mere moderne træarbejde.

Desværre er der også kommet moderne kunst til den gamle bydel, hvilket jeg synes er alt ødelæggende for den gamle bys atmosfære.

På mange af byens huse sidder der figurer, som hver især har en historie, som jeg ikke kender.

Under vores besøg i Goslar, tog vi med toget på en by rundtur. På den måde fik vi set mange flere ting end, hvis vi var gået på egen hånd.

Der var ikke meget plads til benene, så vi måtte sidde helt på tværs. Desuden var det umuligt at fotografere fra toget.

Tilbage på torvet igen, var det tid til at se klokkespillet, som fortæller om Goslars historie i minen Rammelsberg. Rammelsberg minen blev nedlagt i 1988, og fungere i dag som museum der dokumentere 1000 års minedrift. Klokkespillet fortæller ligesom museet, om de forskellige epoker i minedriftens historie.

Klokkespillet, der spille fire gange dagligt, starter med, at man finder sølv og kobber, som vises til kejseren

hvorefter man går i gang med, at bore efter metalerne

helt frem til 1988, hvor minen nedlægges.

Stiller man sig med ryggen til klokkespillet, for man det smukke gamle rådhus i syne.

Guldfuglen er endnu et symbol på Goslars storhedstid.

Minen Rammelsbergs rigdom på sølv og kobber satte præg på Goslars hilstorie, og var årsagen til, at kejser Heinrich II opførte borgen Pfalz i starten af de 1 århundrede.

Kapellet her høre til det gamle Kejserpfalz

I 1992 blev den gamle bydel og Rammelsberg minen optaget på UNESCO over verdens kultur- og naturarvsliste.