søndag den 23. januar 2011

Planter ønskes/haves

Kære blogvenner
Tusind tak for jeres tillid. Egentlig ved jeg slet ikke, hvorfor I tror, at jeg kan det hele?
Her i blogverden har flere givet ønske om, at vi kan bytte planter og frø, hvilket jeg synes er en genial idé. Men hvordan kan det så gøres? Jeg har ligget og grublet det meste af natten over, hvordan vi kan gribe det an, efter at nedenstående ord i aftes bippede ind på min mobil.

Du er fuld af gode ideer og initiativer, så jeg er sikker på, at du nok skal hitte ud af, hvordan det rent praktisk kan realiseres:o)

Det er for tåbeligt at smide planter eller frø ud, når andre kan få glæde af dem.


I har alle helt ret i, at det ville være synd og skam, at skulle smide planter på komposten. Jeg er kommet på et par idéer.

  1. Man laver på egen blog i spalten et kort notat, hvilke planter eller frø man ønsker og hvilke man har i overskud. Husk geografisk område, da det ikke er til at sende større planter rent økonomisk.
  2. En anden mulighed er, at vi laver en lille database, hvor vi finder en der vil bruge lidt tid på, at lægge de få oplysninger ind, så andre kan få glæde at dem. Har lavet et eksempel. Oplysningerne skal bare ind i den rækkefølge, som de komme. Så må man selv bladre igennem. Desuden bør man være forpligtet til, at fortælle, når ønsket er opnået, så indslaget kan blive slettet.
Det var blot en tanke. I andre har sikkert bedre idéer, så kom frit frem med dem.

Så er det min holdning, at der ikke skal være penge mellem os, men at man naturligvis skal have sine udgifter dækket. Hvad siger I?

4 kommentarer:

  1. Godformiddag Madam Bæk

    Det er jo godt, at der er engagement bag en idé.

    Men jeg synes lige jeg ville hjælpe og fortælle, at der faktisk allerede findes nogle muligheder for at bytte. Jeg tror bare ikke de bliver brugt så meget.

    1.
    En venlig sjæl har lavet et helt forum med det formål at kunne bytte planter. www.plantebytte.dk Ulempen er, at siden er ret ukendt.

    2.
    I Havenyts forum er der også en sektion til plantebytte. http://www.havenyt.dk/forum/froe_og_plantebytte/
    Der kommer rigtig mange mennesker forbi Havenyt hver dag.

    Håber det her var en hjælp, der kan spare lidt besvær.
    Men sådan set synes jeg da det er en god i´de at lave det på sin egen blog.
    Prøv og se på min blog nu. Jeg har tilføjet en gadget ude i siden. Det er bare et tekstfelt. Det er nemt at oprette og ændre i og super informativt. Og så kan man lægge det i toppen af sin blog, ligesom et 'visitkort'.

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  2. Hej Madam Bæk
    Sad og tænkte videre på sommerens plantetransporter og det kunne være en god billig idé at bruge brugte mælkekartoner som forsendelses emballage - men måske skal vi tænke i baner med at det skal være en lidt flad emballage der kan gå lige i postkassen, så man ikke behøver at skulle på posthus og hente.. hvis det er et problem for nogen.
    Man kan jo også klippe mælkartonen til så det bliver en flad æske.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  3. Kære Bibliotekar Bæk.
    Dit hoved er skrumpet.... c".) Ja, altså dit BLOG-hoved!! Men pænt ser det ud! ;o)

    Spændende tanker omkring plante/frøbytning. Personligt tror jeg på ideen om at hver især laver en "gadget" som Ungersvenden så fint viser, nemt og overskueligt og ingen er afhængige af hinanden. Hvis jeg nu kunne komme i tanke om noget overskud, vil jeg fluks udføre samme ide.

    vh fra fru friis

    SvarSlet
  4. Super god ide - men lige hvordan det skal gøres ved jeg ikke. Hvis man vil sende planter kan det gøres som maxibrev, hvor man kun sender rødderne så det ikke fylder så meget og ikke blir' så dyrt. Anne Gine

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.