tirsdag den 7. juni 2011

Clematis, pæon og iris.

I går viste jeg min Crimson King ved huset. I dag er en anden clematis samme sted sprunget ud. Jeg har nemlig plantet to clematis i samme hul.


Snow Queen hedder den clematis, som jeg har plantet sammen med Grimson King.
Flere har svært ved, at finde på idéer til at plante clematis på. Her er endnu en idé, hvor jeg har brugt staudeclematis, der endnu ikke blomster (midt i billedet) i en bed sammen med forskellige hosta og græsser. Om foråret er der forskellige løg, og nu er allium på vej. Staudeclematis hører til gruppe 3 clematis.

Staude pæonerne er også kommet i blomst i dag. Dem har jeg heller ikke noget navn på.

De samme gælder de to iris. Den hvide sibirisk iris er "Tunhannok" og den anden har jeg ikke navn på.
Mens Danny sov fik jeg lige mulighed for, at klippe nogle af de tidlige stauder ned. Her er det Lungeurten Leopard der trænger.
Der blev en hel bør fuld fra Leoparden.
Efter nedklipningen er der noget bart i bedet, men den skyder godt igen.

6 kommentarer:

  1. I din hage er det sommer,i min hage er det stort sett det grønne som dominerer ennå.

    Du har en vakker hage <3

    SvarSlet
  2. Det var smart at plante 2 clematis i samme hul. Det må jeg huske :-)
    Jeg har også en enkelt staudeclematis. Den delte jeg sidste efterår og satte 4 forskellige steder i haven, for at finde ud af hvor den ville klare sig bedst, for den har drillet mig lidt de steder den har stået indtil videre.
    Har du nogetsinde været ude for at en etableret Clematis pludselig ikke har blomstret et år?
    Jeg har én, jeg tror det er Madam Le Coultre'. Den har ikke én blomst i år. Men den er fint grønt, så den er ikke frossset tilbage.
    SIkke aktiv du har været idag :-) Jeg syntes stadig det var lummer-varmt idag, så jeg pottede mest op nede i arbejdshjørnet.

    SvarSlet
  3. Jeg så lige forkert. Det er Wadas Primrose, den som ikke vil blomstre i år :-)

    SvarSlet
  4. Kære Hanne,

    Når en clematis ikke blomstre kan det skyldes, at den lige er plantet, og skal bruge kræfter på at danne nye rødder.
    Men du skriver, at din clematis er en etableret clematis, så her er mit bud, at du måske bruger en for kraftig kvælstofgødning. For meget kvælstofgødning danner nemlig kun stængler og blade - flotte blade endda - men ingen blomster. Jeg selv plejer, at give min clematis en skovlfuld kompost en til to gange om året.

    Håber du kunne bruge mit svar, ellers må vi til at grave.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  5. Tusind tak for dit svar.
    Jeg giver også mine Clematis kompost. Og denne har fået et par gode skovlfulde fordi bladene var meget lysegrønne sidste år.
    Jeg har meget kvælstof i min kompost fordi jeg bruger kanin-møget deri, så det kan sagtens være grunden.
    Jeg håber også at du får en dejlig dag med lidt flere kræfter :-)

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.