lørdag den 26. februar 2011

Restemad

Jeg hader, at smide mad ud. Her til aften fik vi resterne af nogle udkogte kartofler og gulerødder fra i aftes. Dem mossede jeg med lidt mælk og olie. Der efter en tur i ovnen til toppen blev dejlig sprød, og stadig med hele stykker af grønt. Dertil havde jeg lavet en gang ostegratineret broccoli. Osten er også rester jeg samler sammen. Broccolien deler vi med hundene. De får stokken rå i deres mad og vi spiser resten. Af kød have min kære husbond lavet verdens bedste frikadeller.


Skal det være i luksus enden, får vi et godt glas rødvin til gåsevinen.

Nemt, lækkert og billigt. Mums og velbekommen ;-)

7 kommentarer:

  1. Sjovt med din overskrift - idag sagde min datter "uhmm, så skal vi have restemad i morgen aften". Det går på at vi skal have fødselsdagsbrunch for min dreng i morgen og så er der altid gode rester til om aftenen.
    Fortsat god weekend - hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Kære K
    Dejligt at få brugt alle madvarer, håber at det smagte godt.

    kh Lone.g

    SvarSlet
  3. Vi når som regel at spise op, men når der er rester, gør det ikke spor. Det smager faktisk ofte bedre dagen derpå.

    SvarSlet
  4. Herlig å få brukt restene og dette så godt ut.
    Vi får nok bli flinkere til å ta vare på restene.
    Ha en fortsatt fin søndag.
    Klem fra Mio

    SvarSlet
  5. Chére Madame
    Har du nogensinde prøvet at spise broccolistilkene selv??? De smager faktisk godt.Jeg, som pga sygdom lever mest af grønsager, spiser dem hver dag.
    Skær stilkene fra hovederne og gem dem en dag eller to i køleskabet. Derefter er det nemt at trække den tykke hinde af, som sidder udenpå.
    I gamle dage, da denne grønsag blev indført i Danmark, spiste man kun stilkene og smed hovederne væk! Hvornår det var, og hvorfra den kom, kan jeg ikke huske; men stilkene er altså også lækre - og for øvrigt mere vitaminrige end resten af planten.
    Bon appétit
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
  6. Kære Jytte.

    Ja det har jeg, og de er lækre. Jeg har blandt andet brugt dem som erstatning for asparges. Men jeg har en familie, der helst vil have mad, som vor farmor lavede den, og der spiste man bestemt ikke stilkene. Derfor får hundene dem, da de med deres kost skal have rå grønsager. Så vi deler. Hundene får det de skal have, og jeg får en familie der er tilfreds med det der bliver sat på bordet. Så er alle glade ikk??

    SvarSlet
  7. Uhm! Jeg savner farmands frækkedeller :) kan det måske være, at jeg kan mase mig ind ved bordet næste gang den står på deller ? Tænke tænke.. I hvert fald håber jeg på, at det kan lade sig gøre.

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.