onsdag den 17. november 2010

Vort svenske hjem

Flere har spurgt mig om, hvordan vi kan holde ud, at være på camping, når det er så koldt, vådt og blæsende, som det har været den senere tid. Hertil kan jeg kun sige, at vi har en lækker vintervogn med alt, hvad der skal bruges. Til vognen har vi et stort svensk telt, hvor vi igen har plads både til os og hundene. I teltet har vi desuden to kraftige gasovne der sagtens kan varme teltet op og mere til. Billederne blev taget i søndags lige inden vi tog hjem. Det var en af de dage, hvor det bare var mørkt, klamt, råt og blæsende.

 



 

Som det kan ses på billederne, så har vi bad og toilet. Kaffemaskine og elkoger. TV og video. Desuden bruger vi meget tid på nettet, læse og høre lydbøger. Jeg har altid nogle havebøger af Claus Dalby med, for dem kan jeg bare ikke undvære. Nu er der nok nogen der vil sige: Hvorfor er der ikke planter over sengen, når konen nu er så glad for planter. Det har der skam været, men jeg er træt af, at få det ned i hovedet når jeg sover.

 



Det var ved dette bord, at jeg startede denne blog op i oktober i år. Jeg kan se, at der har været en del besøg på bloggen, men jeg er lidt ked af, at I ikke ligger en lille hilsen. Hvis I gjorde det, ville jeg jo have større muligheder får at besøge jeres blog. ikk?

Inden vi kører hjemover bliver vogn og teltet gjort grundigt rent, så der er pænt, når vi kommer næste gang. Når vi er der bugner skålen på bordet altid af frisk frugt, som er med til at skabe hygge, men også smager pragtfuld.

 


 Klokkerne lavede jeg for en del år siden til mine svigerforældre, men da de døde valgte vi, at hænge dem op i teltet. Lidt svensk har man da lov at være, når man har fritidsrødderne i det smukke land. Servietholderen er bare et must, som man er nød til at købe, når man besøger Dalerne og Nusnäs.

Som nævnt tidligere på bloggen har jeg lidt krukker her og et lille stykke jord ude ved vejen. Krukkerne skulle jeg have haft ordnet sidst, men det var slet ikke vejr til udendørs aktiviteter.


 


Hvis jeg ikke kunne få jord under neglene, når vi er i Sverige, tror jeg ikke, at det ville være helt så sjovt. Mit bed og krukkerne bliver beundret om sommeren, og positivt kommenteret.
Fra venstre i bedet står der spiraea og storkenæb. Desuden er der plantet en del tulipaner Tarda og påskeliljer Jack Snipes, som jeg glæder mig meget til til foråret. De samme løg er også lagt hjemme i haven.

4 kommentarer:

  1. I er da så seje . I lader jer ikke skræmme af lidt dårligt vejr. Det er da så sandelig også en flot vogn i har der. Det må da være skønt sådan at kunne komme lidt væk fra det hele i ny og næ. Får du set nogle loppemarkeder.
    Hvad med jeres piger tager de med.
    Dejligt at se at du har dig en lille plet svensk jord, der skal ikke meget til for at få stillet havelysten nogle gange.

    SvarSlet
  2. Desværre har det ikke passet med de dage vi har været i Sverige med loppemarkeder. Men vi er på udkig. Jeg vil nemlig gerne have fingerne gamle zink baljer kander osv.
    Det sker at ungerne tager med, men det er efterhånden sjælden. Sidste weekend havde vi den store på 19 med. Meeen jeg tror også kun det var fordi, at jeg sagde, at vi skulle have T-bone steak i lørdags. Det er nemlig hendes livret. ;-)
    Svensk jord. Jeg kunne egentligt godt tænke mig, at få et lille træ eller opstammet busk til en stor krukke næste år, da det vil give noget hygge på terrassen. Du har måske nogle forslag? Skal kunne tåle tørke, da der kan gå et pr uger imellem vi er på stedet.

    SvarSlet
  3. Ja en god gang aftensmad kan motivere mange mennesker. Dejlige unger.
    Ja det er ikke fordi jeg kender så meget til hvad der kan vokse i krukker eller ikke, men kors hvor ser det godt ud hos dem der virkeligt mestrer krukkerne.
    En af mine planer til næste år er køkkenhaven. Håber at gøre den hvid og grå mere eller mindre og der havde jeg tænkt mig at plante et par prydpærer. Er slet ikke klar over om det er noget du har i forvejen. De er da seje sådan som de minder om oliventræer.
    Super sejt indslag du lavede hos hr dalby, tænk at det blev dig der var den første gæsteblogger. Klart velfortjent og flot skrevet.

    SvarSlet
  4. Kære Vibe.
    Når jeg bruger krukkerne, er der fordi jeg ikke har mulighed for at komme i jorden på grund af manglende plads. Sjovt nok at du også er til hvidt og gråt. Her i haven vil jeg have indført flere hvide planter, men plads til flere træer, det har jeg altså ikke. Nu nævner du prydpære, som jeg synes er et rigtig kønt træ med de grålige blade, og som er yderst interessant. Det er et træ, som jeg vil undersøge, om kan klare sig i en krukke til Sverige, når vi nu kun er der en til tre gange om måneden. Ellers så har jeg hørt, at syrenhortensia skulle være et godt bud. Jeg er næsten færdig i haven for i år, dog mangler vi lige, at rense dammen for skidt og slam. Desuden skal der lægges frigolit over, som kan holde lidt på vand temperaturen.

    SvarSlet

Læg gerne en lille hilsen, når du besøger min side, så vil jeg blive glad.